הירח מבצבץ, מלווה את עבודות הקרצוף מדי ערב. והנה, מושיטים לנו מצופים, מושים ומושכים אותנו מנחילי האקונומיקה לחוף מבטחים.
פורסם בתוך בשבע | ח' בניסן תשע"ח 24/03/18
חומרי הניקוי נוכחים בכל פינה, מבקשים להטביע את עקרת הבית במערבולת קצפית חומצית. המרוץ אחר החמץ רק התחיל.
הירח מבצבץ, מלווה את עבודות הקרצוף מדי ערב. והנה, מושיטים לנו מצופים, מושים ומושכים אותנו מנחילי האקונומיקה לחוף מבטחים. ימי לימוד נשים. הכיני את נשמתך לקראת יום ההולדת הלאומי. שיעורי בניין שלם – יומיים של שיעורים מרוממים, מלאי נועם, הכנה אמתית לליל הסדר. ושיחה שבאה לתת מענה לשאלה איך עושים סדר בזוגיות.
כמה נפלאה היא התקופה בה אנחנו חיים. המשמעות של החג לובשת שכבות רב-גוניות. ואת, האישה היהודית של דורו של משיח, חוגגת, בונה פירמידות. את פשוט מטפסת, בכל אורחות חייך, לקומה גבוהה יותר מאי-פעם. וכך, למשל, חג הגאולה פושט צורה ולובש צורה מלכותית יותר ויותר. נשות דורנו בונות פירמידות של קדושה.
מעל הקומה של סילוק החמץ, קומה הישרדותית ואפרורית יחסית, תבני עוד קומה של אפיית מצה בשמחה. תחווי טקס נשי מרומם מלווה בתופי מרים. מעל הקומה של עיסוק מייגע בקרצוף הלכלוך, תבני עוד קומה של עיסוק מעמיק בתורה המשמחת. למדי לעומק את רזי ההגדה. מעל הקומה של כיסוי שיערך כהלכה, לבל יבצבץ בדל ממנו, תוסיפי קומה נוספת בה תכיני כתר לראשך. קומי, לבשי בגדי תפארתך.
אני זוכה להגיע לכנסי נשים כמרצה, ובתום ההרצאה, כמובן שאני מצטרפת לחגיגה השניה ביריד הסמוך. והן לוכדות את עיני שוב ושוב.
כך, ניצבות הן, בכל דוכן ודוכן, כיסויי ראש מלאי הוד והדר. הן משקפות את היצירתיות של נשים צעירות שמבקשות להכין כתרים לנשים ולשמחן במצווה היקרה [תרתי משמע] הזאת.
כיסוי הראש בשבילי הוא כתר. כתר מלכות של בת מלך. הוא מסמל את זהותי כאשה יהודייה, רעייה לאיש. הוא תכשיט. הוא הפריט שאני הכי מחבבת מכל פרטי המלתחה שלי.
גם ביוון העתיקה וברומי נשים נשואות כיסו את ראשן בצעיף ביציאתן לרחובה של עיר. ציורי האמנים הקלאסיים מלאים בנשים עם כיסוי ראש מגוונים – צעיפים, מטפחות, כובעים חרוטיים. המלכה ויקטוריה מופיעה תמיד עם מצנפת לראשה. אולם אופנת הכובעים בקרב נשים החלה להיעלם אחרי מלחמת העולם השנייה. מה שהיה כל כך טבעי ומובן, במשך אלפי שנים אצל נשים משלל תרבויות, כסמל למכובדות ומהוגנות, נעלם ואיננו.
בהיותי כלה צעירה, הפרידה מהשיער הגלוי היה מורכב. אופציות הכיסוי לראשי היו כאפיות או מטפחות משי מחליקות ופשוטות. נכח בהם יותר המוטיב של הכיסוי מאשר המוטיב של הקישוט. היום כיסוי הראש הפך לתכשיט של ממש! עם השנים, החלה פריחה אדירה של יצירתיות נשית, שמביאה עמה היצע עשיר של מטפחות ססגוניות, חלקן מלופפות לגובה כמגדלי אייפל וכפירמידות מצרים. אין זה כי אם הבעת שמחה בנוי של אישה יהודייה צנועה ויפה.
התורה משבחת את יופיין של אמותינו הקדושות – שרה, רבקה, רחל ולאה, אבל היא מבדילה בין אישה שהיא טובת מראה לבין יפת מראה. הביטוי 'טובת מראה' מתייחס אל היופי הרוחני והמוסרי המאיר בקלסר פנים, הוא החן המראה על האופי והפנימיות. כנגדו 'יפת מראה' מציין את היופי החיצוני, שכערך בפני עצמו הוא חלול ורדוד.
האדרת היופי והנוי בקדושה היא מסימני ימות המשיח. אנחנו מרחיבים את הכלים. חז"ל כותבים שאשה נאה וכלים נאים מרחיבים דעתו של אדם. כך גם ארץ ישראל, וירושלים – קריה יפהפייה שהולכת ונבנית. כך כותב הרב קוק בשבח היופי, האמנות, התרבות.
כשאני מהלכת עם כיסוי ראש אהוב עלי, אני מושכת קו מחבר בין ריבונו של עולם לבין נשמתי. וככל שהכיסוי גבוה יור, אני קרובה יותר אליו. אני בתו של מלך , מלך מלכי המלכים. ומה טוב חלקי.