חלק מלימודי הרפואה מתקיים במעבדות בהם לומדים לבצע ניסויים מדעיים על בעלי חיים. אני לא חיבבתי במיוחד את החלק הזה, והיו גם כמה סטודנטים בינינו שסירבו להשתתף בניסויים האלו, כשהם מניפים את הדגל של צער בעלי חיים. אבל 'תורה' היא וללמוד היינו צריכים.
האם יש בעיה באכילת בשר? לאדם הראשון נאסרה אכילת בשר, ורק לנח ולבניו הבשר הותר. גם לבני ישראל במדבר הותרה אכילת בשר רק בתנאי שהוא נשחט בסמוך למשכן, ו'בשר תאווה' הותר רק לאחר כניסת עם ישראל לארץ המובטחת.
לכאורה, הביטוי הזה, שלקוח מהפסוק בפרשה שלנו 'כי תאווה נפשך לאכול בשר', נושא קונוטציה שלילית. ניתן להבין שבאכילת בשר לא מדובר על אכילה שבאה להשביע את האדם ולתת לו כוח לעבוד את עבודת בוראו, אלא על סוג של כניעה לתאוות. האמנם? והרי חז"ל ציוו להתענג בתענוגים ברבורים ושלו ודגים בחגים ובסעודות מצוה, ואם היה מדובר על כניעה לתאוות אפשר להניח שהם לא היו מעודדים אותנו בכך!
ואכן, הנפש הבהמית של הבהמה אינה אמורה לגרום לנו להימנע מלהמית אותה לצורך אכילה, הרי [גם] לכך נוצרה. ובכל זאת אפשר להרגיש את אי הנחת מאכילת בהמה שקיים באופן אינטואיטיבי אצל בני אדם רבים.
בכתבי הקודש מתייחסים לכך כאל מידת חסידות, אבל היא מתאימה יותר לחיים של אחרית הימים, כשנחזור למציאות של 'גן עדן מקדם'. אבל במציאות של ימינו חשוב לזכור כי בעלי חיים אינם בני אדם, ואם כי צער בעלי חיים הוא איסור מהתורה בשחיטה כשרה הצער הוא מינימלי, ולכן מתאים שנאכל בשר בעלי חיים שמיועד לכך. וכך גם במלבושינו, בנעלינו ובחגורותינו אנו משתמשים בעור בעלי חיים ואין בכך בעיה.