כשהייתי קטנה, הורגלתי לראות כנסיות ברחבי ניו יורק. מול בית הספר היסודי, עמדה כנסיה גבהת קומה, ומידי שעה הצטלצל קולו של פעמון ענק שהוצב בחזיתו, תזכורת קבועה לכך שאנחנו נמצאים באדמת ניכר.
בארצות רבות חלק מהמוסדות שנותנים שירותים רפואיים משויכים לתנועות דתיות. הדבר מצוי מאוד בארצות הנוצריות, ובתי חולים רבים הם למעשה ביסודם מוסדות דתיים נוצריים, חלקם קרויים על שם כל מיני 'קדושים'- SAINTS.
הנצרות, אף הפרוטסטנטית נטולת הפסלים, היא עבודה זרה. האמונה שאלוקים הפך למשך כמה שנים לאדם זו עבודה זרה גמורה, גם אם הנוצרים רחוקים בחזותם בהליכותיהם ובאמונתם מעובדי העבודה זרה של פעם.
יש איסור מהתורה להיכנס לבית בו עובדים עבודה זרה, גם לצרכי פקוח נפש, כי מדובר ב'אביזריהו דעבודה זרה'. אין איסור לשהות בבית חולים ששייך לממסד נוצרי כל עוד הבית עצמו אינו חלק מבית עבודה זרה, כי אם שייך רק ממונית וארגונית למוסדות.
פוסקים רבים אסרו להיכנס גם לחדרים המחוברים לבית שבו עובדים עבודה זרה. לכן, אם חדרי האשפוז והטיפול או המנהלה הם חלק מהבניין שבו עובדים עבודה זרה – קשה להקל להיכנס אליהם אפילו לצורך גדול אלא אם מדובר בחדר בודד. אסור גם להיעזר בשיטת ריפוי שיש בו סממני עבודה זרה, גם במחיר של פיקוח נפש. יש לשים לב לכך בעיקר בארצות דרום מזרח אסיה, שם לעיתים 'מרפאים' שונים משלבים סממנים של עבודה זרה במהלך מלאכת הריפוי שלהם.
תכשירים רבים נמצאים תחת הכותרת של "תוספי תזונה", מפני שמערכת הרוקחות של משרד הבריאות מסתייגת מהכנסת תכשירים עלומים תחת המטריה של 'תרופות', ומעדיפה להכניסם לסל הנזיל והלא-מחייב של "תוספי תזונה".
תכשירים אלו מוצגים כתמציות של צמח טהור, טבעי, החסר את כל ה'כימיקלים' שמכילות התרופות. כדאי לדייק- צמח המריחואנה הוא 'צמח' טהור, וקיימות כמוהו עוד תרופות פוטנטיות מאוד -כגון דיגטליס למחלות לב או טקסול לסרטן השחלה, שהן למעשה תמצית של צמחים. זה שמדובר על 'צמח' לא הופך את התרופה לבטוחה יותר.
אך העיקר הוא שלגבי השפעת תכשירים אלו אין עדיין מספיק מחקרים מבוקרים כפולי-סמיות, מהסוג שנדרש היום לפני שכל תרופה קונבנציונלית יוצאת לשוק. דווקא מתוך רכישת כבוד ל'תרופות' הטבעיות שמכילים חומרים פעילים משמעותיים, אני סוברת שכדאי להצטייד בעין ביקורתית לפני השימוש בהם.
הגוף שלנו יקר, וכמו שלא יעלה על דעתנו להכניס מזון כלשהוא לפינו לפני שבדקנו שיש למוצר כשרות מוסמכת – כך נבדוק האם ישנו סיכון בנטילת צמח בלתי מזוהה, שאין לו 'אבא', בעיקר כאשר מתרבים הדיווחים בספרות הרפואית על נזקים בריאותיים בעקבות שימוש לא מקצועי בצמחים שמכילים חומרים פעילים. ולכן, לפני שימוש בצמחי מרפא, שלעיתים יש להם מקום, כדאי לדעתי להיוועץ ברופא.
ואמנם, חוכמת הרפואה הינה מעצם טבעה מדע לא מדויק; אמנם בדורות האחרונים היא מתקרבת בצעדי ענק להיות מדויקת הרבה יותר מאי פעם. לא מדובר על סברות הגיוניות שלפיהם מזהים מחלה אלא על נתונים מחקרים מבוקרים שעל בסיסם נבנית 'רפואה מבוססת עובדות'.
כך לגבי הרפואה ה'ממסדית'. ואילו הרפואה ה'משלימה' מתבססת יותר על עבודות תצפיתיות, וכך לגבי השימוש בצמחי מרפא למיניהם. בעיני, מי שהולך באופן עיוור אחר בשימוש בצמחי מרפא למיניהם, ומאמין בכוחות עלומים שבידם לרפא, וכך לגבי כל מיני 'רפואות' למיניהם, עובר על איסור של 'אבזריהו דעבודה זרה'. זאת אמונה ולא מדע. אין לנו על מי להישען אלא על אבינו שבשמיים.